Overslaan en naar de inhoud gaan

Reacties van lezers

De Rouw en Rietveld zijn er in hun weergave van facilitaire problematiek en veranderingsprocessen in geslaagd pragmatische oplossingen aan te reiken ondersteund met checklisten, voorbeelden en concepten.

De lezer krijgt niet alleen inzicht in de betekenis van een vraaggericht facilitair bedrijf maar leert ook herkenbare problemen op een resultaatgerichte manier op te lossen. De hoofdrolspeelster Karin Bouwer, manager facilitair en inkoop, wordt hierbij door haar vriend en mentor Herman, goeroe facilitaire dienstverlening, op een retrospectieve manier op het juiste spoor gezet, daarin ondersteund met zijn bijzondere visie op strategie en leiderschap.

Door de herkenbare managersthematiek zijn de auteurs er zelfs in geslaagd het boek in een breder perspectief te plaatsen dan uitsluitend facilitair. Door gebruik te maken van een roman opzet is het boek meer dan een educatief boek. Een nuttig en aangenaam boek voor iedere manager die een nieuwe uitdaging aangaat.

Michel Wessel,
CFO Alcan Packaging Rorschach, Zwitserland.

******

Een vlot geschreven, gemakkelijk leesbaar verhaal wat herkenning oproept. Logisch en consequent in opbouw en stappen en door de gekozen vorm (een roman)eenvoudig tot je te nemen. Een aanrader voor iedere beginnend facilitair manager.
Voor de wat meer ervaren managers onder ons is er somstijds sprake van een wat schoolse c.q. belerende toon met een iets te veel uitgesponnen 'handleiding' bij het toepassen van begrippen, technieken e.d. Een verwijzing naar deel 2 zou daarvoor m.i. volstaan! Deel 2 is trouwens een aardig 'naslag document' en handleiding.

Een laatste wat kritische noot is dat de setting/toon wel wat erg braaf is! Zonder te willen pleiten voor 'moord en doodslag' en/of aanschouwelijke beschrijvingen van al dan niet gewenste intimiteiten,is de realiteit toch vaak dat omgangsvormen en bejegening wat rauwer en ruwer zijn dan de gekozen meer 'lieve'benadering in deze roman.

Al met al echter een boek dat ik met plezier en in korte tijd heb kunnen 'uitlezen'. Compliment daarvoor.

Tom Oosterhoff,Directeur FD Ministerie VWS

******

Ik had gewild dat ik het Rieten Dak 2,5 jaar eerder had kunnen lezen toen ik als trainer een klus bij het facilitaire bedrijf van een uitzendorganisatie kreeg. Het speelveld van het facilitair bedrijf is, zeker voor niet direct betrokkenen, omvangrijker dan je in eerste instantie beseft. De auteurs zijn er wat mij betreft in geslaagd om dit speelveld op een begrijpelijke en aangename manier op te schrijven.

De keuze om het 'leven' van Karin en haar medewerkers in 'roman-vorm' te volgen, zorgde ervoor dat ik het boek uit had, voordat ik er erg in had. Ondanks de gedetaileerdheid heeft het geen moment verveeld.

Kortom een gedegen en plezierig geschreven boek die mij toch weer nieuwe inzichten heeft gegeven in de facilitaire wereld.

Willem van der Vegte
Trainer coach

www.tricom-bv.nl

******

Na een eerste lezing van 'Het Rieten Dak' kom ook ik tot de conclusie dat het een heel lekker leesbaar boek is. De reistijd naar en van den Haag is 4 uur en in die tijd had ik het boek al voor een groot deel uit. Doordat ik de cursus van Leon-Paul gevolgd heb en diep in de materie ben gedoken door mijn studie FM, was het verhaal heel herkenbaar. De bijlage heb ik nu gelaten voor wat ze waren.
Een hele verrassende aanpak. Ik zou graag meer van dit soort studieboeken willen hebben (gehad). Ik denk dat het een heel goed studieboek is en dat als de studenten het boek gelezen hebben de bijlagen prima als lesmateriaal in te zetten zijn.

De opmerking van Tom Oosterhof over de wat belerende toon en soms wat schoolse opmerkingen onderstreep ik, maar heb me er niet aan gestoord. Het boek is daardoor wel uitermate geschikt voor jonge facilitaire managers of mensen die de functie nieuw gaan invullen.

Het viel me op dat bij Infokan veel niet op orde was, maar dat er wel een intranetversie was van de P&D gids. Dat verbaasde me wel. Vaak zie je dat Intranet vaak pas laat op orde is.

Ik heb het boek niet alleen bij mijn collega?s onder de aandacht gebracht maar ook bij oud-collega studenten en mensen met wie ik nu in gesprek ben over accountmanagement.

Veel succes en vriendelijke groeten,
Rosalie van Loon
Facilitaire voorzieningen Prov. Noord-Brabant